T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SİNOP / BOYABAT - Fatih Sultan Mehmet İmam Hatip Ortaokulu

ARABULUCU ARKADAŞIM PROJESİ

Arabulucu Arkadaşım Projesi’nin temel amacı; okulda çeşitli çatışma problemleri yaşayan öğrencilerin çatışmalarını sözlü ve fiziksel şiddete başvurmadan; daha önceden eğitim almış Arabulucu Arkadaşım aracılığı ile çözmelerini sağlamaktır. Barışçıl bir okul kültürünün gelişmesini sağlayan bu program ile öğrencilerin kendi aralarında yaşadıkları birtakım çatışmaların çözümü için yönetici ve öğretmenlerin müdahalesi olmadan kendi akranları aracılığıyla çözmeleri sağlanmaktadır.

ARABULUCU ARKADAŞIM PROJESİ

PROJENİN AMACI

22-04-201722-04-201722-04-201722-04-201722-04-201722-04-201722-04-2017

Son yıllarda okullarda şiddet olaylarının hızla yaygınlaştığını görüyoruz. Televizyon programları, diziler, şiddet içerikli filmler ve benzeri gibi etkenler öğrencilerin ergenlik dönemindeki kimlik arayışlarıyla çakınca ortaya zaman zaman istemediğimiz sonuçlara neden oluyor.

Okulumuz yeni açılan bir okul olduğu için ve sadece 5. Sınıf öğrencilerimizden oluştuğu için ilkokul kültüründen tamamen çıkamamış durumdadırlar. En küçük şeyleri dahi sorun ederek olay çıkarmakta ve kavga boyutuna getirmektedirler ayrıca da taşımalı eğitim kapsamında köyden gelen öğrenciler ile ilçe merkezinde bulunan öğrenciler arasında sosyal, kültürel, ekonomik vb birtakım nedenler yüzünden zaman zaman çatışmalar yaşanmaktadır. Okulumuzda yaşanan bu çatışmaların çözümü için dünya genelinde birçok ülkede uygulanan " Arabulucu Arkadaşım Projesi "ni başlatmış bulunuyoruz.. Okulumuzda yaşanan çatışmaların çözümü için Arabulucu Arkadaşım Projesinin  uygulanması gerektiği inancındayız.

HEDEF GRUP(lar)

Projenin hedef grubu okulda okuyan 120 öğrenci, 2 personel, 13 öğretmen ve idareci, velilerimiz ve çevre

GERÇEKLEŞTİRİLECEK TEMEL ETKİNLİKLER

Arabulucu öğrencilerin sosyometri tekniği kullanılarak her sınıftan iki öğrenci olacak şekilde toplam 12 öğrencinin belirlenmesi

Seçilen 12 öğrenciye Rehber Öğretmenimiz Ahmet Fatsal  tarafından “Akran Arabuluculuk Eğitimi’nin verilmesi.

Okul Bünyesinde Arabuluculuk Köşelerinin Oluşturulması.

Arabulucu Arkadaşlarımıza tanıtıcı kimlik kartlarının çıkarılması.

Arabulucu Arkadaşım Projesi kapsamında kullanılmak üzere tanıtıcı broşür ve formların basılması ve Arabulucu Arkadaşlarımıza dağıtılması.

Sınıflarda akran arabuluculuk duyurularının yapılması ve oryantasyon eğitimlerinin verilmesi.

Arabulucu Arkadaşlarımızla belirlediğimiz günde değerlendirme toplantılarının yapılması.

Okul öğretmeleri, öğrencileri, yöneticileri, okul-aile birliği temsilcileri, veliler ve sivil toplum kuruluşu temsilcilerinin bir araya geldiği Akran Arabuluculuk Tanıtım ve Yaygınlaştırma Toplantısı.

 

BARIŞÇIL BİR OKUL KÜLTÜRÜNÜN OLUŞMASINDA YENİ İMKÂNLAR

 “Arabulucu Arkadaşım Projesi”

Son yıllarda televizyon programlarında şiddet içerikli yayınların hızla artmasıyla birlikte şiddetin gölgesinde kalan okullarımız ile ilgili medyada her gün yeni bir haberle karşılaşıyoruz. Televizyon dizilerindeki kült imajlar üzerinden kendini üreten bir gençliğin şiddete bulanmış ergen yaşamları gün geçtikçe kararıyor. Okullarda öğrenciler arasında yaşanan çatışma oranlarının son yıllardaki ciddi artışı, çatışma çözümüne yönelik arayışları da beraberinde getirdi. Yapılan çeşitli araştırmalar, okullarda yaşanan şiddet ve çatışma durumlarının temel sebeplerinden birisinin iletişimsizlik olduğunu ortaya koyuyor. İfade alanları daralan ve kendilerini uygun toplumsallıklarda üretemeyen gençler tepkilerini şiddete başvurarak dile getiriyor.

Arabulucu Arkadaşım Projesi ile öğrenciler kendi problemlerini halletme becerileri kazanacak üçüncü bir kişiye gerek kalmadan arkadaşları arasındaki sorunları kendileri halledebilecekler ve onlara arabulucluk yapabilecekler. Bir sorun olduğunda hemen sınıf öğretmenine, rehber öğretmenine, okul idaresine müracaat etmekteydiler. Problem çok küçük bir şey olsa dahi sorunu kendileri halledemeyip öğretmenlerine intikal ettiriyorlardı. Bu durum da öğretmenlerin ve idarenin iş verimini düşürüyordu. Arabulucu Arkadaşım Projesi ile problem yaşayan öğrenciler Arabuluculuk eğitimi alan Arabulucu Arkadaşlarına giderek sorunlarını çözmeye başladılar. Böylelikle öğrenciler hem sorumluluk almaya başladılar hem kendi sorunlarıyla karşılaştıklarında neler yapacaklarını öğrendiler hem de okul idaresinin yükünü hafiflettiler.

Programın etkili bir şekilde uygulanabilmesi ve verimli sonuçlar doğurmasının en temel etkeni öğrencilerdir. Kendi akranlarıyla daha kolay ilişki geliştirebilen öğrenciler, akranlarının çatışmalardaki bakış açılarını, tutumlarını göz ününe alarak bu yaş düzeyine uygun bir süreç şekline getirebilmektedirler. Akran arabuluculuk programının en önemli mesajı okulun farklılıkların konuşulabildiği bir yer olduğu ve kişinin hakkını almak için kavga etmesine gerek olmadığıdır. Barışçıl bir okul kültürünün geliştirilmesinde önleyici bir temel program niteliği taşıyan akran arabuluculuğun okullarımızda da yaygınlaştırılması ve özellikle Milli Eğitim’in bu programa yönelik pilot uygulamaları destekleyerek ortaya çıkacak olumlu sonuçları yaygınlaştırması gerekmektedir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.04.2017 - Güncelleme: 21.06.2023 15:14 - Görüntülenme: 1769
  Beğen | 12  kişi beğendi